Waarom Rekruteren als Team je onderneming boost

Er is geen ruimte voor "ik" in een team.
Toch gaat men er vaak vanuit dat het wervingsproces door het HR departement moet gedragen worden, of zelfs door een enkele Recruiter of Hiring Manager. Geen wonder dat de rest van het team het vaak moeilijk vindt om samen te werken met je nieuwe werkkrachten: er is maar één "ik" die de personen heeft gescreend.

Waarom moeilijk doen, als het ook samen kan?

Je werknemers weten als geen ander wat het is om voor jouw bedrijf te werken en zijn je beste referenties. De werknemers die met je nieuwste aanwinst samen zullen werken betrekken bij de rekrutering zorgt voor een betrouwbare "cultural fit". Hoe weet je anders of de nieuwe kandidaat zal aarden, tenzij je hem in een omgeving plaatst waarbij zijn mogelijke toekomstige team betrokken is?

Rekruteren als team geeft je veel voordelen, zoals:

  • Het reduceert de kans op "bad hires".
  • Er komt minder druk te staan op één persoon om de juiste beslissing te nemen.
  • Kandidaten krijgen een duidelijker beeld van de bedrijfscultuur.
  • Je ziet of je kandidaten een echte fit hebben met je bedrijf en team.
  • Je jobs komen meer in de kijker en je bereikt meer mensen doordat je gebruik maakt van het netwerk van je medewerkers.
  • Je werknemers kennen je bedrijf het beste en kunnen dus ook passendere profielen sourcen en voorstellen.
  • Je krijgt lagere rekruteringskosten...
  • ... en daaraan gekoppeld meer productiviteit voor je HR-team / Recruiter.
  • En niet te vergeten: gelukkigere werknemers want iedereen krijgt de kans om bij te dragen aan de groei van de onderneming en ziet er ook het levende resultaat van.

Rekruteren als team: hoe ga je aan de slag?

Nu je overtuigd bent dat rekruteren als team de moeite loont, moet je uiteraard de lijnen voor jouw bedrijf nog uittekenen. Hier zijn enkele belangrijke stappen om een fantastische rekruteringssamenwerking op poten te zetten binnen je bedrijf:

1. Breng je werknemers samen. Zorg dat je allemaal aan hetzelfde zeil trekt. Brief iedereen over de bedrijfscultuur die je hebt of die je wilt bereiken zodat alle neuzen in dezelfde richting staan.

2. Voeg de daad bij het woord! Wees eerlijk terwijl je bouwt aan je bedrijfscultuur. Je werknemers zullen het als eerste weten als je hen voorliegt dus draag Eerlijkheid en Echtheid hoog in het vaandel.
Vallen en opstaan hoort erbij, ook voor jou als ondernemer. Je werknemers zullen je openheid appreciëren en dit ook uitdragen wanneer ze nieuw talent sourcen.

3. Gebruik het netwerk van je werknemers. Hoe meer werknemers betrokken zijn, hoe beter. We zeggen niet dat je Jan-met-de-Pet moet aannemen omdat Erika in het middelbaar bij hem in de klas zat en hem wel leuk vond.
Maar op deze manier breng je je jobs meer in de kijker doordat je gebruik maakt van een groter netwerk. Uit onderzoek blijkt ook dat je werknemers het meest geschikt zijn om het juiste doelpubliek voor je jobs te bereiken.

4. Maak gebruik van een werken-bij-site. Dit is een landing page voor potentiële kandidaten. Gebruik foto's, getuigenissen, video's en andere creatieve media om te laten zien waar het in jouw bedrijf om draait. Op deze manier zorg je ervoor dat mogelijk toekomstige werknemers zich kunnen inbeelden hoe het zou zijn om voor jou te werken.

5. Installeer rekruteringstools die samenwerking stimuleren. Er zijn zoveel manieren om te overleggen tegenwoordig en er zijn uiteraard ook rekruteringstools die "rekruteren als team" voorop stellen. Hier volgen er enkele van de handigste om je op weg te helpen:

  • ATS (Applicant Tracking Systems). Een ATS is een all-in-one platform om je rekruteringsproces te stroomlijnen. Sommige, zoals bijvoorbeeld Recruitee zijn er echt op gericht om teams te faciliteren (sourcing tools, team notities, rankingssytemen voor kandidaten,...) in hun samenwerking bij het rekruteren van nieuwe werkkrachten.
  • Communicatietools. Communicatie is het belangrijkste woord wanneer je als team rekruteert. Je kan natuurlijk face-to-face meetings inplannen, maar een leuke en interactieve communicatie tool, bijvoorbeeld Slack, maakt het vaak gemakkelijker om een bericht achter te laten voor je teamgenoten. Zo creëer je ook een aangename omgeving om rekruteringsnieuws etc. te delen.
  • Social media scheduling tools. Je jobs online in de kijker houden is niet altijd het meest uitdagende werkje. Maak er een team bezigheid van en zorg ervoor dat je team een scheduling tool (bv. Buffer) ter beschikking krijgt. Elk teamlid heeft toegang tot de tool en kan er berichten na laten die op een later tijdstip automatisch worden gepost op je verschillende social media kanalen. Wie zei dat dit werkje tijdrovend moet zijn?

6. Laat je Team Spirit zien. Bekijk het zo eens: als jij degene was die solliciteerde bij jouw bedrijf, wat zou je dan willen zien? Zou je enkel willen praten met de Recruiter en de Hiring Manager en willen luisteren naar hun verhaal over hoe geweldig het is om te werken bij je bedrijf? Of zou je eerder willen zien hoe een productief team aan het werk gaat om een gemeenschappelijk doel te bereiken?

Rekruteren als team bespaart niet enkel tijd en geld, het zorgt er ook voor dat je als er als bedrijf bovenuit springt. Werknemers die fungeren als ambassadeurs voor je bedrijf zijn van onschatbare waarde. Hun verschillende perspectieven zullen er ook voor zorgen dat je je rekruteringsproces continue kan verbeteren, wat opnieuw zorgt voor betere indienstnames in de toekomst.


Getriggerd na het lezen van dit artikel maar toch graag nog wat meer advies?
StatusGo zit graag met je samen om je huidige proces onder de loep te nemen en met je toe te werken naar een teamgericht rekruteringsproces.

StatusGo is een service van Antenno.
www.antenno.com